Техническият университет-София, Филиал Пловдив беше домакин на двудневен форум „Професионалното образование и обучение и бизнесът-партньори за успех“. Мащабното образователно събитие беше организирано от висшето училище и Тракия икономическа зона, с подкрепата на Министерство на образованието и науката. В двудневния форум се включиха повече от 170 директори и преподаватели от професионалните гимназии и профилираните училища на шест области в България, представители на бизнеса и местната власт.
Форумът беше открит от министъра на образованието г-н Красимир Вълчев. Той отново заяви готовността на министерството за промяна на учебните програми и планове и въвеждането на интердисциплинарни профили, включително по математика и природни науки, които да подготвят кадри за професиите на бъдещето.
„Образователната система подготвя ученици не само за следващите 5 – 10 години, за които имаме информация какви кадри липсват, а подготвя хора за следващите 40 – 50 години. Ние ще имаме нужда от повече хора с технически умения и хора, които да са учили задълбочено математика. Днес индустриите имат нужда от технически кадри, но също така професиите ще се променят.Вече имаме все по-голяма автоматизация, в ерата на изкуствения интелект ще се изискват по-комплексни умения“- посочи министър Вълчев. Той съобщи, че още от следващата академична година ще влезе в сила изискването 15 процента от приема в икономическите направления във висшите училища да е с матура по математика. „Обмисля се това изискване да се въведе и за инженерните специалности“ – съобщи още министър Красимир Вълчев.
В срещата участваха още директорът на пловдивския филиал на Техническия университет-София доц. Никола Шакев, заместник-ректорът по електронно управление и координация на Техническия университет-София доц. Росен Радонов, кметът на Пловдив г-н Костадин Димитров , областният управител на Пловдив проф. Христина Янчева, изпълнителният директор на Тракия икономическа зона г-н Пламен Панчев, директорът на Националния STEM център проф. Найден Шиваров и директорът на Регионалното управление на образованието в Пловдив инж. Иванка Киркова.
Сред обсъжданите теми бяха предизвикателствата пред професионалното образование и дуалното обучение, ключовата роля на STEM-дисциплините и професиите на бъдещето.
Специално внимание беше отделено на връзката между средното ,висшето образование и бизнеса и добрите практики, въведени от Технически университет-София. Директорът на Технологичното училище „Електронни системи „ към ТУ-София -Веселка Христова разказа как специализирано учебно заведение подготвя бъдещите лидери в сектора на технологиите. А заместник-директорът по научна дейност и електронни ресурси на Филиала в Пловдив доц. Николай Каканаков представи инициативата на ТУ-София, разработена с училището за иновативен ученически хъб, в който ученици участват в научноизследователската дейност на университета, разработвайки иновативни проекти под ръководството на университетски преподаватели и ментори от бизнеса.
От страна на индустрията,г-жа Елена Стоянова-ръководител „Човешки ресурси“ на фирма „Латекоер България“ сподели опита на предприятието с въвеждането на дуално обучение по специалността „Авиационен техник“ в пловдивската професионална гимназия по механотехника „Проф.Цветан Лазаров“, с което се осъществява естествен преход между средно, висше образование и индустрия.
В рамките на Форума беше представена и програмата , разработена от Технически университет-София, Филиал Пловдив „Час в лабораторията: Иновации в действие“. Заместник-директорът по международна дейност и интеграция на Филиала доц. Христиан Панайотов разказа повече за инициативата, която предвижда открити уроци и практически обучения за ученици от средните училища в лабораториите на висшето училище.
Във втория ден на Форума се проведе практическо обучение и уъркшоп за директори и преподаватели в лабораториите на Филиала на ТУ-София в Пловдив, които са включени в иницативата „Час в лабораторията: Иновации в действие“ . Присъстващите имаха възможност да видят аеродинамичния тунел, колоборативните роботи, стенда за измерване мощността на автомобилите, 3D принтера на метал, Лабораторията за металографски изследвания на материалите, фотоволтаичната централа на университета, лабораториите на специалности „Компютърна техника и технологии“ и „Дизайн и програмиране на електронни системи“ и ултрамодерната система за измерване на параметрите на уличния трафик .